Bewoners Spiker bekijken de Grutte Tsjerke

Afgelopen donderdagmiddag waren de deuren van de Grutte Tsjerke open voor de bewoners van verzorgingshuis Spiker, met orgelspel en uitleg werd de bewoners het ontstaan van de grutte Tsjerke in Ternaard uitgelegd.

De activiteitencommissie van verzorgingshuis Spiker organiseert elke donderdag een activiteit voor hun bewoners en de ouderen uit het dorp. Dit keer werd de Grutte Tsjerke van Ternaard bezocht, vele bewoners kwamen er vroeger om te kerken. Nu ze in Spiker zitten word hem dat niet meer. De ouderen komen nu bijeen in de Spiker, daar volgen ze live de dienst via een scherm. Deze mogelijk is er gekomen omdat de kerk de aanschaf van camera en toebehoren heeft gedaan, via deze manier kunnen de diensten overal ter wereld via internet worden gevolgd. De werking van camera’s en tv schermen werd in het kerkgebouw uitgelegd. Deze nieuwe technieken passen prima binnen het kerkgebouw wat in de 16de eeuw werd gebouwd. Door de originele wapenschilden, het oude imposante orgel, de herenbanken en de centraal geplaatste preekstoel is deze kerk van binnen en van buiten rijksmonument.

Na afloop gingen de bewoners nog en eindje door het dorp om bij een van de vrijwilligers koffie te drinken in de tuin. Naar het volgende uitje word al reikhalzend naar uit gekeken.

U kunt hier alle foto’s bekijken.