Kerkhof ziet geel van de Wylde tulp

Ternaard – De Bostulp (Tulipa sylvestris) is een beschermde stinzenplant. Deze uit de 16de eeuw naar Nederland gebrachte plant groeit voornamelijk, en dan bij duizenden tegelijk, rondom de Grutte Tsjerke van Ternaard. De duizenden bloeiende tulpen leveren zo’n bijzonder schouwspel op, dat natuurliefhebbers er elk jaar, behalve dit jaar dan, speciaal voor naar het Friese dorp reizen. In Nederland komen nog een kleine twintig stinzenplanten voor. Dat zijn planten die eeuwen geleden gepoot zijn op landgoederen en buitenplaatsen en die langzaam zijn verwilderd. Buitenplaatsen heten in Friesland stinzen. Er zijn er nog drie, in Veenwouden, Oudwoude en bij Jelsum. Maar alleen op het kerkhof van Ternaard heeft de Bostulp, die de Friezen Wylde tulp noemen, het zo naar zijn zin dat hij helemaal is verwilderd. Begin juni als de tulp is afgestorven wordt het kerkhof weer netjes gemaaid.

Foto’s: Bote Sape Schoorstra